Recenze: Proč a jak psychosomatika funguje?

Obecné informace: 

Autorky: Jarmila Klímová, Michaela Fialová
Vydáno: 2015, Progressive consulting
1. vydání originálu:  2015
Počet stran: 242
Ilustrace/foto: Matěj Třasák, Iva Pasková

Tuto knihu jsem si pořídila už k Vánocům, ale dostala jsem se k ní až teď, zrovna po nedávné kauze Aktip, kde se očerňovala autorka knihy a její psychosomatická klinika.

Nemám v úmyslu se pouštět ani do obrany ani do hany autorky, k tomu tento článek neslouží. Ale nedovedu si odpustit jednu poznámku: připadá mi, jakoby ta kniha nebyla napsána tou osobou, která vystupuje v oné kauze. Jasně, média předkládají dost pokroucený obraz, umí šikovně dostat člověka tam kam chtějí, ale rozhodně nelze popřít, že Klímová se nechala zlákat penězi.

Kniha se mi velmi líbila. Neslouží přímo jako učebnice či kompletní encyklopedie psychosomatiky, která by mi přinesla mnoho nových znalostí, ale tu a tam se objevily zajímavé drobnosti, které mi doplnily pohled na zdraví. Spíše lze knihu vnímat jako obhajobu a uvedení do tématu psychosomatiky a duševním a tělesném zdraví.

Rozhodně se hodí pro laiky, kteří se s tímto tématem setkávají poprvé, ale i nám, zkušenějším přináší vhledy, zjištění a zkušenosti z vědecké obce i z autorčiny strany.

Hned na úvod jsou nám sděleny základy psychosomatické vědy a poté následují pět hlavních pilířů, na nichž stojí lidské zdraví a s nimiž psychosomatika pracuje.
První nás čeká BIO, což představuje tu klasickou biologickou, hmotnou medicínu, která nám ale postupně odkrývá svá dogmata a ukazuje provázanost s ostatními nehmotnými aspekty: PSYCHO, SOCIO, SPIRIT a ENERGY.

Poslední kapitoly se věnují nejčastějším problematikám zdraví a nemoci zpracované a vysvětlené z psychosomatického hlediska.
A jako poslední nás čeká trochu kontroverznější téma: vztah západní klasické medicíny a psychosomatiky.

Jako hlavní výhody vnímám jednotlivé případy pacientů doplňující každé rozebírané téma a také to, že se autorka nesnaží za každou cenu působit, že by byla všemocná a vyléčila každého. Protože - jak je téměř na všech stránkách zdůrazněno - na tom, zda se člověk vyléčí či ne, záleží pouze na něm samotném a dá si jeden či více z těchto pilířů, které se navzájem ovlivňují, do pořádku.

Nenapadá mne moc bodů, co knize vytknout; snad jedině to, že nám zkušeným neposkytne moc nového. Avšak dotýká se mnoha témat a odkazuje na další a další cesty, po nichž se můžeme vydat a objevovat zajímavý (aspoň tedy pro mé) svět psychosomatiky.

Text je doplněn krásnými barevnými pastelovými ilustracemi, jež jsem dokonce využila k tomu, abych si je naskenovala a přilepila na dveře.


Tady můžete vidět moje papírkování: žluté a zelené odkazují na ilustrace, růžové na poznatky :) 


Komentáře

Oblíbené příspěvky